WAAR ZIJN DE DYSLECTEN?

WAAR zIjN DE DySLEcTEN? op 5 april bezocht ik voor het eerst de nationale dyslexie conferentie. Ik had dus geen idee wat ik kon verwachten. In ieder geval niet zoveel bezoekers. soms kwamen ze letterlijk met bussen tegelijk. dyslexie leeft duidelijk onder de professionals. en ze willen graag goede (na)zorg voor dyslecten. maar ik miste wel de beleving van de dyslect zelf. teKst: roel HuIZen o 20 p deze dag kun je tientallen workshops volgen, waarvan ik er drie heb gekozen. Hieronder een kort verslag van wat ik heb opgestoken van die workshops. Dyslexie een hoogbegaafdheid de eerste ging over dyslexie en hoogbegaafdheid. een lastige combinatie volgens de spreekster, Anouk mulder. die twee heffen elkaar als het ware een beetje op. Hoogbegaafdheid is niet zichtbaar omdat de dyslexie dit maskeert en andersom, zodat er gespecialiseerd onderzoek nodig is om vast stellen dat iemand dyslectisch én hoogbegaafd is. meestal gebeurt dit pas na langere tijd. Veel hoogbegaafde dyslecten blijven daardoor hangen bij een mbo opleiding. Roel Huizen terwijl er meer in zit. Kenmerken van hoogbegaafde dyslecten zijn volgens Anouk mulder: het zijn creatieve denkers, ze leggen de lat vaak hoog en reageren soms heftig. Ze hebben overduidelijk een bijzonder brein dat, indien op een goede manier gestimuleerd, tot grote prestaties in staat is. Het is erg jammer om te moeten constateren dat dyslecten, zelfs de hoogbegaafde, moeite hebben om hun kwaliteiten te kunnen profileren. Ik herkende veel in wat ze vertelde. of ik hoogbegaafd ben weet ik niet, maar de workshop was in ieder geval zeer boeiend. een ‘levend’ dyslexiebeleidsplan op school de tweede workshop werd gegeven door marzenka rolak. geen onbekende voor mij: zij heeft mij onderzocht en dyslexie vastgesteld. Haar workshop ging over het dyslexiebeleid bij een hogeschool in

21 Online Touch WAAR ZIJN DE DYSLECTEN? Home


You need flash player to view this online publication